Thursday, November 27, 2008

Taksub Vs Perihatin

hai kengkawan...........hari ni saya terpanggil untuk mengutarakan tentang KETAKSUBAN DAN KEPERIHATINAN....................secara logikal nya memang kedua-duan perkataan ni mempunyai maksud tersendiri dan identiti tersendiri. 2 terma ini tidak boleh bergabung sama bagi menyatakan hasrat kita yang sebenarnya.

Taksub apabila menegakkan sesuatu tanpa menilai apa yang diperkatakan orang sekeliling. Bermaksud apa yang diperkatakan oleh orang lain adalah tidak benar melainkan apa yang dipercayainya sahaja.

Perihatin pula mengambil berat tentang isu semasa yang melanda negara pada masa yang sama dapat menerima baik buruk tentang keadaan semasa dan cuba berkongsi maklumat dengan orang sekeliling.tidak menafikan dan juga tidak menegakkan sesuatu yang belum pasti.

(artikel ini hanya pendapat dari seorg yang kerdil sahaja)moga dapat direnungkan dan diambil iktibar.

2 comments:

Unknown said...

mmg kedua-dua terma tu langsung xder kaitan... n aku pun xfhm knp ianya ditimbulkan.

eja yg betul --> PRIHATIN

KJZAM said...

ADA AKU KESAH. INI ADALAH BLOG AKU

ADA AKU KESAH