Sunday, November 15, 2009

Aku Mampu Tersenyum (2)


sambungan........antara dialog dan monolog digabungkan menjadikan sebuah penceritaan lebih dijiwai dan dinikmati.............macam iklan susu lemak berkrim pulok kekkek.ok korang bacalah:

kj: AKU XPENAH CUBA UBAH DIA., AKU CUBA NASIHAT SAHAJA. KALU DIA SENDIRI X UBAH AKU XBOLEH NAK WAT APE. TAPI AKU X PENAH CUBA UNTUK MENGUBAH DIA.AKU HANYA BERKONGSI APE YANG AKU TAHU
Dd Dido: apo ko bondo plak eh ekao ni....pasal sape ni...
kj: tetiba monolog dalaman dtg
kj: kekkek
Dd Dido: takpolah...janji tanggungjawab sosial ko dah lepas...
Dd Dido: samada dia nak ikut or tak, tu dio punyo pasal...
kj: koni ape kes. negori sembilang pulok
Dd Dido: yang pasti suatu hari dia akan ingat akan apa yang penah ko nasihat kan dulu...
Dd Dido: sajo jah...
kj: kkekekke
Dd Dido: biasalah manusia bila dah tiada baru dikenang...time ada, gajah depan mato pun tak nampak...huhuhu
kj: AKU X HARAP, DAN AKU X PERNAH BERHENTI BERHARAP.CUMA AKU RASA SAKIT KALU AKU X DAPAT AJAK KAWAN2 AKU KETEMPAT YANG LEBIH ELOK N SEMPURNA
kj: AKU JUGA X SEMPURNA
kj: KITA SALING BEKERJASAMA KEARAH YANG SATU

************************************************************************

kj: AKU DAH BIASA LA
kj: AKU X KESAH
kj: ade ade la
kj: xde xpe
Dd Dido: tau takper...esok lusa kita sorang kena tinggal....
kj: yessza
kj: so aku x nak manjakan diri
kj: TP KEKADANG DALAM HATI MENANGIS
kj: tp xde mslh
Dd Dido: kwn dtg dan pergi....amalan baik sentiasa di sisi...
kj: kita pujuk diri
Dd Dido: pujuklah diri sendiri sebelum kita pujuk diri orang lain...
kj: betul tu
kj: itu adlh terapi terbaik
Dd Dido: kerana orang lain belum tentu nak pujuk diri ini sebagaimana kita pujuk dirinya...
Dd Dido: sesungguhnya orang yang sanggup ketepikan kepentingan diri sendiri demi orang lain adalah amat tinggi nilaintya di sis Allah subhanahuataala...amin...
kj: betul tu
kj: tp ye lah kita kan
kj: manusia mudah tersentuh
kj: xkira pompuan atau lelaki
kj: cuma cara sahaja berbeza
kj: nk meluahkan emosi
Dd Dido: tersentuh biasalah naluri setiap insan.....
Dd Dido: tapi jangan ia memudaratkan sudahlah sampai melalaikan diri sendiri...
kj: wat pe nk bsedih kpd yg tiada atau x hargai kita. sedangkan ramai lagi yg menanti untuk dibantu dan maybe lebih mghargai dr sebelumnya
kj: bukan diharapkan balasan atau penghargaan
kj: cuma nilai persahabatn dan tangisan itu
kj: harap DIMENGERTIKAN
kj: kita x kan sakit pada org luar
kj: kita tak akan menangis pada org luar
kj: tp
kj: KITA AKAN SAKIT PADA ORG DEKAT
kj: KITA AKAN MENANGIS PADA ORG DEKAT
Dd Dido: apa2 yang terjadi itu...muhasabah lah pada diri kita dulu...
kj: betul
kj: terkadang kita rasa dh cukup bagus
kj: tp disebaliknya
Dd Dido: mungkin adalah balasan /hukuman/dugaan yang diberikan olehNYA tatkala kita lakukan kekhilafan yang disedari atau tanpa disedari...
kj: kita ada kekurangan
Dd Dido: semua ada kekurang...
kj: asbab dr kekurangan itulah
kj: kesannya pada persekitaran
kj: yg kita lalui
Dd Dido: dan kadang2 kita taknak mengaku bahawa kekurangn itu kita sendiri yang ciptakan n corakkan...
kj: tetapi jgn pula cepat menghukum diri
kj: kerna diri juga ADA HAK utk di bela
kj: pujuk lah diri
kj: muhasabah lah hati
kj: kelak dikau
kj: xkan bersedey lagi
Dd Dido: lebih baik kita cepat menghukum diri sendiri dari kita jatuhkan hukuman ke atas orang len sbb hakikat sebenarnya kita tak tahu kebenarannya....
kj: jangan
kj: jangan
kj: jangan
kj: diri kita juga perlu dihargai
kj: dan dihormati
kj: kerana
kj: kita sahaja yg tahu diri kita
kj: org lain
kj: hanya pandai menghukum
kj: KESIAN PADA DIRI
kj: kemudian
kj: KESIAN PADA DIRI ORG LAIN
kj: WAHHHHHHHHHHHHH
kj: MONOLOG SGT
Dd Dido: aku menghukum bila ku rasa mmg layak aku di hukum....sbb hanya aku yang tahu yang sewajarnya terima hukuman..aku
Dd Dido: itulah aku....
kj: padamuuuuuuuuuuuuuuu
kj: lagu faizal tahir
kj: kekkekek

sehabis sahaja berdialog dan bermonolog tetiba terdengar dicorong MP3 lagu ini berkumandang..............so touching sgt kekekk. enjoyyy

aku tak percaya lagi
dengan apA yang kau beri
aku terdampar di sini
tertunduk menunggu mati
aku tak percaya lagi
akan guna matahari
yang dulu mampu terangi
sudut gelap hati ini...
errrmmm
aku berhenti berharap
dan menunggu datang gelap
sampainya di suatu saat
mengapa ada derita
bila cahaya tercipta

No comments: